Marc VAN TRIMPONT
Het verhaal speelt zich af tijdens de turbulente jaren van net voor en onmiddellijk na de onafhankelijkheid in 1960 van het voormalige Belgisch-Congo. De auteur hangt een duidelijk beeld op van de zich wijzigende toestanden in een omgeving gekenmerkt door een alsmaar groeiende onstabiliteit. Merkwaardig ook vast te kunnen stellen hoe de ‘homo africanus’ Jaak Geysels er ondanks de schijnbaar onoplosbare moeilijkheden in slaagt zijn college veilig door alle hindernissen heen te loodsen en tot een grote bloei te brengen.
Verschenen in: Gerardimontium 233
Emigratie. Kolonisatie (325)
Marc VAN TRIMPONT
Het verhaal speelt zich af tijdens de turbulente jaren van net voor en onmiddellijk na de onafhankelijkheid in 1960 van het voormalige Belgisch-Congo. De auteur hangt een duidelijk beeld op van de zich wijzigende toestanden in een omgeving gekenmerkt door een alsmaar groeiende onstabiliteit. Merkwaardig ook vast te kunnen stellen hoe de ‘homo africanus’ Jaak Geysels er ondanks de schijnbaar onoplosbare moeilijkheden in slaagt zijn college veilig door alle hindernissen heen te loodsen en tot een grote bloei te brengen.
Verschenen in: Gerardimontium 234
Emigratie. Kolonisatie (325)
Gaston IMBO
Jacob Fris (ook: Fries) is in Geraardsbergen geboren in 1774 en overleed in Mechelen op 20 maart 1852. Kunstschilder Fris die jarenlang leraar was aan de stedelijke academie van Mechelen, wordt, samen met zijn tijdgenoten Mathias van Bree, Odevaere en Paelinck, gerekend onder die weinig gewaardeerde overgangsfiguren die, opgeleid in de traditionele academische stijl, hun houvast verloren toen het classicisme in zwang kwam en in het begin van de 19de eeuw meer en meer door romantische invloeden verdrongen werd.
Verschenen in: De Heemschutter 154
Schilderkunst. Miniatuurkunst (75)
Gaston IMBO
Deze bijdrage belicht zowel de mens Jan de Cooman als diens oeuvre. De Cooman is een rechtstreekse afstammeling van Barend van Orley (ca.1488-1542), hofschilder van Margareta van Oostenrijk en ontwerper van wandtapijten en glasramen. De Cooman wordt door de auteur omschreven als een begenadigd kunstenaar in de strikte zin van het woord. “Geen ander kunstenaar verdient”, aldus de auteur “meer dan Jan de Cooman de erkentelijkheid van de stad Geraardsbergen want geen enkel beeldend kunstenaar heeft, zoals hij, hulde gebracht met potlood, stift en penseel aan de pittoreske Denderstad, aan de Oudenberg en aan de schilderachtige omgeving”[19].
Verschenen in: De Heemschutter 167
Schilderkunst. Miniatuurkunst (75)
Jan COPPENS
Verschenen in: Gerardimontium 207
Yvan VAN DER HAEGEN
Hoewel de in Geraardsbergen geboren Jean François Ghislain Huleu (1746-1815) als belangrijk historische figuur minder bekendheid genoot in zijn geboortestad, werd hij in het 18de-19de-eeuwse Mechelen geacht als een bijzonder man en vooraanstaand geleerde.
Verschenen in: Gerardimontium 227
Biografie. Prosopografie. (929)
Gaston IMBO
De middeleeuwse stad Geraardsbergen heeft meerdere telgen voortgebracht die het in de toenmalige samenleving ver hebben gebracht. Een van hen was Joannes Hauchin die het schopte van kanunnik van Sint-Hermes in Ronse, over deken van Sint-Goedele in Brussel en officiaal voor Brussel, tot aartsbisschop van Mechelen. Hauchin was niet zomaar een van de talrijke kerkprinsen die in de loop der eeuwen in Mechelen hebben vertoefd. Hij streefde niet naar populariteit maar was iemand die rechtlijnige standpunten innam en het aandurfde partij te kiezen.
Verschenen in: Gerardimontium 201
Biografie. Prosopografie. (929)
Marc VAN TRIMPONT
De middeleeuwse stad Geraardsbergen heeft meerdere telgen voortgebracht die het in de toenmalige samenleving ver hebben gebracht. Een van hen was Joannes Hauchin die het schopte van kanunnik van Sint-Hermes in Ronse, over deken van Sint-Goedele in Brussel en officiaal voor Brussel, tot aartsbisschop van Mechelen. Hauchin was niet zomaar een van de talrijke kerkprinsen die in de loop der eeuwen in Mechelen hebben vertoefd. Hij streefde niet naar populariteit maar was iemand die rechtlijnige standpunten innam en het aandurfde partij te kiezen.
Verschenen in: Gerardimontium 202
Biografie. Prosopografie. (929)
Gaston IMBO
Sinds jaren wordt de Geraardsbergse mattentaart gerekend tot de twintig fijnste Europese culinaire gerechten, categorie streekgebak. De vraag rijst dadelijk naar wie de mattentaart heeft “uitgevonden”. In dit artikel laat de auteur het licht schijnen op bakker Johannes Franciscus Morre die omstreeks 1850 en de daaropvolgende jaren de Geraardsbergse mattentaart wist te promoten tot ver buiten de stadsgrenzen. Inmiddels, in januari 2006, kreeg de “Geraardsbergse mattentaart” Europese erkenning als streekproduct; door deze bescherming mag het label “Geraardsbergse mattentaart” uitsluitend door de bakkers uit de regio Geraardsbergen/Lierde worden gebruikt.
Verschenen in: De Heemschutter 191
Industrieën en ambachten (algemeen) (66/68)
Leon DE COUVREUR
Verschenen in: De Heemschutter 161
Dialect (800/87)